VITAMINA D I FERTILITAT

categoría Nutrició Reproducció

27 maig 2021



La vitamina D considerada també com una hormona encoberta, sempre s’ha relacionat amb l’estat ossi de les persones, doncs ajuda a l’absorció del calci; amb la musculatura i amb el sistema nerviós, ja que ajuda a la transmetre informació des del cervell cap a altres parts del cos.

Diferents estudis però, han començat a veure que dones amb pèrdues recurrents de l’embaràs presentaven baixos nivells de vitamina D.

A partir d’aquí s’ha estudiat la relació d’aquesta vitamina i la implantació embrionària i s’ha observat la seva importància pel que fa a la fertilitat tan femenina com masculina.

En relació amb la salut ginecològica de la dona, s’ha vist que un dèficit de Vitamina D afecta als teixits reproductors femenins, produint inflamació de l’úter i la placenta, inhibint la replicació cel·lular o provocant un efecte insulino-sensibilitzant, aquests dos últims punts relacionats amb la endometriosi i el síndrome de l’ovari poliquístic.

Pel que fa a la salut reproductora masculina, baixes dosis de Vitamina D s’associen a una menor motilitat dels espermatozous i a disfunció erèctil.

Fonts de Vitamina D

De manera natural podem trobar-la en:

-       Peix blau: salmó, caballa, sardina, tonyina,...

-       Olis de peix.

-       Rovell de l’ou.

-       Fetge de vaca o bou.

-       Formatges.

-       Fongs.

Aliments que han sigut enriquits:

-       Cereals d’esmorzar

-       Llet i iogurts.

-       Begudes vegetals (civada, arròs, soja,...).

-       Sucs de fruita.

Exposició solar:

Quan ens exposem a la llum del sol, també podem obtenir Vitamina D. Serà importat però, fer-ho de manera prudent i tenint em compte factors que poden reduir la quantitat que la nostra pell produirà.

Algun d’aquests factors poden ser: l’edat avançada, la pell fosca, l’ús de cremes protectores, núvols o exposar-nos al sol darrere d’un vidre. En aquest últim cas, la producció de Vitamina D serà nul·la.

*La suplementació de vitamina D sempre s’haurà de fer sota la supervisió d’un especialista doncs un excés pot provocar toxicitat.

Autor:


Dietista – Nutricionista Experta en Immunonutrició Especialitzada en intoleràncies alimentàries i vegetarianisme Responsable Unitat de Nútrició en la dona (SOP, fertilitat,...) embaràs i lactància.


Cap de Servei @doctorasesmilo Especialista en endocrinologia de la gestació/reproducció Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Co-cordinació de la Unitat d' Ovari poliquístic


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Fruits vermells

VITAMINA D I FERTILITAT

Els fruits vermells destaquen pel seu alt contingut en substàncies no nutritives beneficioses per a la salut, i també substàncies nutritives, el que els fa aliments funcionals

Continuar llegint

EL CONSUM DE HUMUS S'ASSOCIA AMB UNA BAIXA INCIDÈNCIA DE L'OBESITAT I ALTRES PROBLEMES DE SALUT

VITAMINA D I FERTILITAT

L'humus és una pasta que es compon de cigrons amb suc de llimona, sèsam i all. Se sol servir com a aperitiu, primer plat i / o acompanyament dels àpats. S'ha realitzat un estudi aleatoritzat amb adults nord-americans, en què es consumia humus / cigrons. Es conclou que el consum d'humus i cigrons està associat amb dietes riques en nutrients i millores en el control del pes.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +