DEJUNI INTERMITENT

categoría Nutrició

13 maig 2021



Definim dejuni intermitent (AI) com la renúncia voluntària a qualsevol aliment per períodes específics i recurrents, i es distribueixen els àpats d'una manera diferent a la tradicional.

El dejuni intermitent és un model d'alimentació que s'ha posat de moda últimament, però abans de començar aquest tipus de dieta has de conèixer certs aspectes.

Definim dejuni intermitent (AI) com la renúncia voluntària a qualsevol aliment per períodes específics i recurrents, i es distribueixen els àpats d'una manera diferent a la tradicional.

Passades les 12 hores de dejuni, el cos humà entra en un estat fisiològic de cetosi caracteritzat per nivells baixos de glucosa en sang, disminució dels dipòsit de glicogen en fetge i la producció hepàtica de cossos cetònics (CC).

S'atribueixen nombrosos beneficis a l'dejuni, però hem de ser prudents, ja que molts d'ells no tenen encara prou evidència científica en humans. A més, fins avui els estudis realitzats han estat en mostres petites i de curta durada. Es necessita investigació a més llarg termini per a demostrar quin tipus d'adherència té aquest tipus de pràctica nutricional i estudis també per comprendre el possible paper que pot exercir el AI en la pèrdua de pes o en la millora de la composició corporal.

 

Hi ha tres tipus diferents de dejuni:

  • Alternate day Fasting (Dejuni de dies alterns): Consisteix en barrejar dies sencers i no consecutius en què no es consumeix res (no hi ha aportació calòrica) i dies on es consumeixen totes les calories que la persona vulgui (ad libitum). Per exemple, el model 5-2.
  • Intermitent energy restriction (Restricció energètica intermitent): Consisteix en consumir un percentatge d'energia molt menor a l'energia que és necessària en el dia. Per exemple només es consumeix un 25% de l'energia total necessària durant uns dies concrets; la resta, ad libitum.
  • Time restricted feeding (Dejuni de temps restringit): És el mètode més habitual. Consisteix en passar de 12 a 21h a el dia sense menjar res. El més conegut és el 16/8, encara que també són possibles els models 14/10 o 12/12.

Un factor important per entendre el dejuni és que no implica una restricció calòrica, podries mantenir el teu ingesta calòrica total però distribuïda en altres hores. És a dir, aquesta proposta alimentària no se centra en què ni quant has de menjar, sinó en quan. No obstant això, els que practiquen aquest model d'alimentació generalment tendeixen a eliminar per complet una de les ingestes de el dia sense repartir les calories d'aquest menjar en altres moments del dia, el que implica a la fin una restricció calòrica que tindrà per conseqüència la pèrdua de pes . El dejuni intermitent és un model d'alimentació que s'ha posat de moda últimament, però abans de començar aquest tipus de dieta has de conèixer certs aspectes.

Un altre aspecte interessant en el dejuni és la seva relació amb el sistema circadiari, o rellotge biològic intern, que pot explicar per què els efectes de certes pràctiques de dejuni (especialment el dejuni en temps restringit) aporten més beneficis que d'altres. Per exemple, el metabolisme de la glucosa, els lípids i el metabolisme energètic estan regulats pel sistema circadià, de manera que en els éssers humans, la sensibilitat a la insulina, la capacitat de resposta de les cèl·lules β i l'efecte tèrmic dels aliments són més alts al matí que a la tarda o la nit, el que suggereix que el metabolisme humà està optimitzat per a la ingesta d'aliments al matí.

De fet, els estudis en humans mostren que menjar d'acord amb els ritmes circadians (augmentar la ingesta d'aliments a l'hora de l'esmorzar i reduir-la a l'hora del sopar) millora el control glucèmic, la pèrdua de pes i els nivells de lípids i també redueix la fam. És per això que l'eficàcia de les intervencions de dejuni intermitent pot dependre no només de la pèrdua de pes sinó també de l'hora del dia en què es ingereixin els aliments.

En definitiva, el dejuni no deixa de ser una estratègia nutricional més, i els beneficis que ens pot aportar aquest mètode també poden aconseguir-se amb una restricció calòrica, ben pautada i personalitzada en cada cas. Contacta amb nosaltres i consulta al nostre equip especialitzat per a ajudar-te a assolir els teus objectius.

Autor:


Cap de Servei @doctorasesmilo Especialista en endocrinologia de la gestació/reproducció Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Co-cordinació de la Unitat d' Ovari poliquístic


Dietista – Nutricionista Educadora en Diabetis Especialitzada en Nutrició Vegetariana, Nutrició Esportiva i Nutrició Clínica Responsable Unitat de patologia digestiva


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Els emulsionants afecten la microbiota intestinal propiciant malalties com la colitis ulcerosa i la síndrome metabòlica

DEJUNI INTERMITENT

Els emulsionants són substàncies utilitzades en la indústria alimentària per barrejar dues substàncies no miscibles o difícils de barrejar.

Continuar llegint

S’acosta l’operació biquini

DEJUNI INTERMITENT

Per què escollir-nos per perdre pes? S'inicia el compte enrere, ja no hi ha excusa que valgui, i sembla que fa menys mandra posar-se perquè aviat ens anem a la platja! podem ajudar-te a preparar-te per estar més sa-n@

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +