Per als amants del formatge i de la carn vermella tenim una bona notícia

categoría Diabetis

15 maig 2015



Per als amants del formatge i de la carn vermella tenim una bona notícia: El consum d'àcids grassos saturats (AGS) provinents dels lactis i les carns no processades no són nocius per a la salut cardiovascular ni es relacionen amb un major risc de diabetis, mentre que el consum de carns processades com salsitxes, embotits i bacó sí que es relacionen amb patologia cardiovascular i mortalitat.

Recentment s'ha publicat el nou document de Consens sobre els greixos i olis en l'alimentació de la població adulta, elaborat per la Federació Espanyola de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD). La versió de 2015 recull modificacions respecte al consum de greixos saturats, diferenciant molt les fonts de procedència.

Les principals fonts alimentàries d'AGS són els productes d'origen animal, com la carn, làctics com la mantega, el formatge, la llet i altres productes a base de llet sencera.

Els últims metanàlisis suggereixen que el consum d'AGS per se no són nocius per a la salut cardiovascular ni es relacionen amb major risc de diabetis.

En un estudi suec, l'augment d'àcid margàric, un àcid gras de la llet, es va associar amb una reducció d'episodis cardiovasculars del 23%, el que suggereix un possible efecte cardioprotector del greix lacti. Dos metanàlisis recents detecten una relació inversa entre el consum de qualsevol tipus de productes lactis i el risc de diabetis tipus 2, sobretot en el cas del formatge i el iogurt. Un altre metanàlisi sobre lactis i diabetis trobà un efecte protector per als lactis baixos en greix i el iogurt, i un efecte neutre per a la llet sencera i els lactis rics en greix.

Enllaçant amb un altre tipus d'estudis, els beneficis del iogurt i del formatge podrien tenir a veure amb la flora intestinal, modularien la composició de la flora afavorint el predomini de soques més beneficioses.

No hi ha evidències clares que el consum de lactis de qualsevol tipus (alts o baixos en greix, fermentats o no fermentats) augmenti el risc de malaltia cardiovascular.

Hem de tenir en compte, que els productes lactis, a part de AGS, contenen nombrosos nutrients beneficiosos (minerals, vitamina D, proteïnas d'alt valor biològic, pèptids vasoactius, etc.) que contribueixen a una alimentació adequada i per això , probablement redueixen el risc cardiovascular.

Una altra font d'AGS són les carns vermelles. Recents metanàlisis indiquen una associació nul·la o directa feble del consum de carn no processada amb el risc de diabetis i mortalitat cardiovascular, mentre que el consum de derivats de la carn (carn processada), com salsitxes, embotits i bacó, es relaciona amb patologia cardiovascular i mortalitat.

El motiu d'aquestes diferències és que les carns processades han estat tractades amb salaó, curades o fumades, de manera que contenen més sodi i additius com els nitrits, nitrats i nitrosamines.

La carn vermella magra té escàs efecte sobre el perfil lipídic, la pressió arterial o el pes corporal.

L'evidència actual suggereix que, malgrat els AGS que contenen, la carn vermella no tractada consumida amb moderació no és nociva per al risc cardiovascular o de diabetis.

En tot cas, les recomanacions dietètiques fan èmfasi en que la ingesta total d'AGS no ha d'excedir el 10% del total d'energia i que han de prevaler els greixos poliinsaturats i monoinsaturats en la dieta.

Per això, les recomanacions generals es centren en limitar les carns vermelles (sobretot, les carns processades) i els productes rics en greix de tot tipus, incloent lactis, i augmentar el consum de fruites, verdures, cereals integrals i peix.

Autor:


15 maig 2015 por CSENDO Endocrinologia i Nutrició

Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Glucagó inhalat. Podrem evitar la punxada?

Per als amants del formatge i de la carn vermella tenim una bona notícia

El glucagó, una hormona que ens ajuda a revertir les hipoglucèmies greus, podria estar disponible per a ús en spray nasal

Continuar llegint

ELS CEREALS DE GRA COMPLET: SEMPRE MÉS SALUDABLES I ... ARA AJUDEN A PREVENIR LA DIABETIS I EL CÀNCER!

Per als amants del formatge i de la carn vermella tenim una bona notícia

Els cereals de grà complet són aquells als quals no se li ha eliminat cap de les parts que el componen. Aquests productes, elaborats amb farina integral de grà complet, són més nutritius i mantenen totes les vitamines i nutrients.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +