VITAMINA D I FERTILITAT

categoría Nutrició Reproducció

27 maig 2021



La vitamina D considerada també com una hormona encoberta, sempre s’ha relacionat amb l’estat ossi de les persones, doncs ajuda a l’absorció del calci; amb la musculatura i amb el sistema nerviós, ja que ajuda a la transmetre informació des del cervell cap a altres parts del cos.

Diferents estudis però, han començat a veure que dones amb pèrdues recurrents de l’embaràs presentaven baixos nivells de vitamina D.

A partir d’aquí s’ha estudiat la relació d’aquesta vitamina i la implantació embrionària i s’ha observat la seva importància pel que fa a la fertilitat tan femenina com masculina.

En relació amb la salut ginecològica de la dona, s’ha vist que un dèficit de Vitamina D afecta als teixits reproductors femenins, produint inflamació de l’úter i la placenta, inhibint la replicació cel·lular o provocant un efecte insulino-sensibilitzant, aquests dos últims punts relacionats amb la endometriosi i el síndrome de l’ovari poliquístic.

Pel que fa a la salut reproductora masculina, baixes dosis de Vitamina D s’associen a una menor motilitat dels espermatozous i a disfunció erèctil.

Fonts de Vitamina D

De manera natural podem trobar-la en:

-       Peix blau: salmó, caballa, sardina, tonyina,...

-       Olis de peix.

-       Rovell de l’ou.

-       Fetge de vaca o bou.

-       Formatges.

-       Fongs.

Aliments que han sigut enriquits:

-       Cereals d’esmorzar

-       Llet i iogurts.

-       Begudes vegetals (civada, arròs, soja,...).

-       Sucs de fruita.

Exposició solar:

Quan ens exposem a la llum del sol, també podem obtenir Vitamina D. Serà importat però, fer-ho de manera prudent i tenint em compte factors que poden reduir la quantitat que la nostra pell produirà.

Algun d’aquests factors poden ser: l’edat avançada, la pell fosca, l’ús de cremes protectores, núvols o exposar-nos al sol darrere d’un vidre. En aquest últim cas, la producció de Vitamina D serà nul·la.

*La suplementació de vitamina D sempre s’haurà de fer sota la supervisió d’un especialista doncs un excés pot provocar toxicitat.

Autor:


Dietista – Nutricionista Experta en Immunonutrició Especialitzada en intoleràncies alimentàries i vegetarianisme Responsable Unitat de Nútrició en la dona (SOP, fertilitat,...) embaràs i lactància.


Cap de Servei @doctorasesmilo Especialista en endocrinologia de la gestació/reproducció Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Co-cordinació de la Unitat d' Ovari poliquístic


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Estudi VITAL: The vitamin D and Omega-3 Trial

VITAMINA D I FERTILITAT

No es troben beneficis significatius de la suplementació amb vitamina D, i pocs beneficis dels àcids grassos omega-3 en la prevenció primària de malaltia cardiovascular o càncer

Continuar llegint

NUTRICIÓ SALUDABLE: IDEES DE MENÚS AL CONFINAMENT

VITAMINA D I FERTILITAT

Ens trobem en una situació d'emergència en què passem les 24h del dia a casa. Això ens pot portar a menjar més quantitats (picar entre hores), comprar productes processats i poc saludables deixant-nos portar pels impulsos de menjar amb ANSIETAT o DE MANERA EMOCIONAL.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +