Estudis mostren que els làctis sencers presenten més beneficis a nivell cardiovascular i de síndrome metabòlica que els semi o desnatats

categoría Nutrició

20 abril 2020



Generalment, les guies alimentàries han recomanat la ingesta de làctis "semidesnatats" o "desnatats" basant-se en alguns efectes negatius sobre el LDL (colesterol dolent) d'alguns greixos saturats de cadena llarga.

D'aquesta manera, al desgreixar-los, infravalorem la resta de components grassos que eliminem i les seves propietats nutricionals. Perdem àcids grassos saturats i trans saludables, mono i poliinsaturats, al igual que vitamines liposolubles com la D i K.

I sí, heu llegit bé, hi ha greixos saturats i trans saludables:


• Metanàlisi (Panth N, 2018): els àcids grassos saturats de cadena mitjana (C6: 0, C8: 0 i C10: 0) presents en els làctics incrementen el HDL (colesterol bo) i no alteren el LDL ni els triglicèrids sanguinis totals, de manera que podrien suposar beneficis a nivell cardiovascular.

• Metanàlisi (Liang J, 2018): l'àcid trans-palmitoleic (trans-16: 1n-7) present en els làctics d'animals remugants augmenta la sensibilitat a la insulina i redueix els triglicèrids sanguinis i la resposta inflamatòria crònica, de manera que suposa un benefici directe contra qualsevol malaltia inflamatòria, incloent  la síndrome metabòlica (obesitat, MCV, diabetis, hipertensió i dislipèmia).

A més, en diversos estudis s'ha confirmat que la relació entre la ingesta i la síndrome metabòlica varia més en funció del tipus d'aliment, i no tant per la seva quantitat de greix. També s'ha associat el consum de làctics sencers amb una major sacietat i inferior ingesta de carbohidrats.

La vitamina K, present en els làctics sencers que han experimentat un procés de fermentació com el formatge, iogurt o quefir, també mostra beneficis a nivell cardiovascular. A nivells elevats podria reduir la calcificació arterial i millorar la resistència a la insulina (Mozaffarian D, 2018).

- Caldria prendre precaucions amb els individus que es mediquin amb anticoagulants (Sintrom o Warfarina), ja que són antagonistes de la vitamina K i podrien donar-se complicacions tromboembòliques.

Podríem concloure que el greix dels làctics no és perjudicial com s'ha donat a entendre durant anys i que s'haurien de revalorar les recomanacions sobre el seu percentatge gras per part dels professionals i en funció de cada pacient.

És important reconèixer els aliments, en aquest cas els làctics, com una matriu de substàncies i saber que els seus beneficis no es donen per un sol nutrient, sinó per tot el seu conjunt.

Des de ENDOCS t'animem si "pots" i t'agraden els làctics, els consumeixis de qualsevol manera. Sí que és aconsellable que, si el teu objectiu és la pèrdua de greix corporal, límitis el consum de làctics MOLT greixosos per poder aconseguir de manera més fàcil el teu objectiu. En el cas que et costi molt, podríem fer reduccions calòriques en altres aspectes.

Les Dietistes-Nutricionistes de ENDOCS busquem alternatives perquè puguis continuar / iniciar la teva pauta alimentària el millor possible.

Autor:


Cap de Servei @doctorasesmilo Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Especialista en endocrinologia de la gestació


Nutricionista i educadora en diabetis


Dietista-Nutricionista Educadora en Diabetis Especialista en Nutrició Esportiva


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Què de bo i dolent hi ha en la mel?

Estudis mostren que els làctis sencers presenten més beneficis a nivell cardiovascular i de síndrome metabòlica que els semi o desnatats

Quan sentim parlar de mel, segurament, el primer que ens ve al cap és un gran pot de vidre, també podem pensar en les abelles i a continuació ho associem amb el refredat, en la tos o en una culleradeta per endolcir quelcom. En els darrers temps, també seria d’esperar que ho relacionem amb sucres lliures, amb pics de glucosa en sang i amb alguna que altra crítica qüestionant-ne els beneficis. És aleshores quan el cap ja s’ha fet un embolic. Què de bo i de dolent hi ha en la mel?

Continuar llegint

T'han diagnosticat intolerància a la fructosa?

Estudis mostren que els làctis sencers presenten més beneficis a nivell cardiovascular i de síndrome metabòlica que els semi o desnatats

La intolerància o malabsorció a la fructosa es produeix per un dèficit de la mucosa intestinal de la proteïna transportadora GLUT5 que permet l'absorció de la fructosa a l'intestí prim.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +